جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ثبت اختراع ماشین کارنده سمبه‌ای محصولات ردیفی توسط عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی همدان
ماشین کارنده سمبه‌ای محصولات ردیفی (مانند ذرت و چغندرقند) توسط آقای دکتر بختیاری عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی همدان در سال 1397طراحی، ساخته و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید.


خاک به عنوان محل اصلی استقرار ریشه، جهت رشد و نمو گیاه، یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی می‌باشد. با حفظ و اصلاح ساختمان خاک، ظرفیت نگهداری رطوبت و مواد غذایی که لازمه رشد گیاه می‌باشد، افزایش می‌یابد. از طرفی جهت بهبود ساختمان خاک، عواملی چون کاهش میزان شدت عملیات خاک‌ورزی و نگهداری پوشش گیاهی در سطح خاک به منظور افزایش مواد آلی خاک، حفظ و نگهداری میزان رطوبت و جلوگیری از فرسایش خاک، در راستای کشاورزی حفاظتی (پایدار) توصیه می‌گردد. اما به دلیل عدم وجود ماشین‌های مناسب مستقیم کاشت، که قادر باشند بذور محصولات ردیفی را در داخل بقایای گیاهی بکارند. یک دستگاه ماشین کارنده سمبه‌ای که قادر به کاشت بذور (مانند ذرت و چغندرقند) در بین پوشش گیاهی می‌باشد، طراحی، ساخته و در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مرداد 1397 و به شماره 96340 ثبت اختراع گردیده است. این ماشین چهار ردیفه بوده و بر اساس نوع بذری که باید بکارد، صفحه بذر آن قابل تنظیم است. واحدها و قسمت‌های مهم این ماشین عبارتند از: مخزن بذر، واحد تولید فشار منفی (خلاء)، واحد مقسم بذر، واحد حفره‌ساز (چرخ پانچ)، واحد پوشاننده و فشرده‌ساز روی بذر، سیستم انتقال قدرت و شاسی.

ماشین کارنده سمبه‌ای محصولات ردیفی توسط آقای دکتر محمدرضا بختیاری، استادیار بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان طراحی، ساخته، ثبت اختراع و تولید نیمه صنعتی شده است. ایشان تا کنون دارای شش فقره ثبت اختراع در زمینه ماشین‌های کشاورزی بوده و پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی متعددی در زمینه ارزیابی و بهینه‌سازی ماشین‌های کشاورزی و روش‌های مناسب عملیات خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی انجام داده است.

 
 


۱۳۹۷/۱۱/۰۱
تعداد نمایش: ۷۴
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات