سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 23, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ارائه شاخص عملکرد کلی تحویل آب در شبکه های آبیاری و زهکشی
آقای دکتر محمدعلی شاهرخ نیا، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، شاخصی جدید برای ارزیابی شبکه های آبیاری و زهکشی با عنوان " شاخص عملکرد کلی تحویل آب" ارائه نمودند.


به منظور ارزیابی شبکه های آبیاری و زهکشی، تاکنون شاخص های مختلفی ارائه شده است. به منظور ارزیابی تحویل آب و اینکه بتوان تشخیص داد که آب تحویل داده شده به مزارع به اندازه و به موقع بوده یا در تحویل آب چه مشکلاتی وجود دارد، در دنیا بیشتر از شاخص های مولدن و گیتس (Molden and Gates, 1990) استفاده شده است. این شاخص ها عبارت اند از کفایت تحویل آب، بازده تحویل آب، اعتمادپذیری تحویل آب، و عدالت تحویل آب. مشکلی که در استفاده از این شاخص ها وجود دارد این است که در بسیاری از شبکه های آبیاری بعضی از شاخص ها در محدوده خوب و بعضی دیگر در محدوده ضعیف قرار می گیرد. بنابراین در این شرایط، قضاوت در مورد اینکه عملکرد کلی شبکه مورد نظر خوب یا متوسط یا ضعیف می باشد مشکل می شود. پس لازم بود شاخص دیگری ارائه شود که برایند چهار شاخص قبلی باشد و بتوان یک تصمیم گیری کلی در مورد عملکرد شبکه مورد نظر ارائه نمود. هم اکنون این شاخص ارائه و با نام "شاخص عملکرد کلی تحویل آب" (OVERALL WATER DELIVERY PERFORMANCE INDICATOR) در قالب مقاله در یکی از مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است. این شاخص قابل کاربرد در تمام شبکه های آبیاری و زهکشی دنیا که چهار شاخص کفایت تحویل آب، بازده تحویل آب، اعتمادپذیری تحویل آب، و عدالت تحویل آب در آنها اندازه گیری شده است، می باشد.

Shahrokhnia MA, Olyan-Ghiasi A. 2019. Determination of overall water delivery performance based on adequacy, efficiency, equity and dependability in the Doroodzan irrigation network. Irrigation and Drainage (John Wiley publisher, USA), 68: 637-645.



۱۳۹۸/۰۹/۰۹
تعداد نمایش: ۴۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات