سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 23, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش آبیاری
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

برگزاری نشست تخصصی مصرف آب کشاورزی توسط مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در همدان
نشست تخصصی مصرف آب کشاورزی با حضور آقایان دکتر فریبرز عباسی، دکتر نادر عباسی و دکتر جانباز در روز پنجشنبه مورخ 98/09/21 در سالن پورش همدانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار گردید.


به منظور بررسی وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی و روند تغییرات آن و شاخصهای مربوطه در طی سالهای گذشته و بررسی چالشها و راهکارها و برنامه های موجود، نشست تخصصی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، مدیران شهرستانها، مدیران آب و خاک و امور فنی مهندسی، تولیدات گیاهی و ترویج آنها، رئیس و پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار گردید. در این نشست تخصصی ابتدا آقای دکتر فریبرز عباسی در خصوص شاخص های مصرف آب کشاورزی، میزان آن در محصولات مختلف زراعی و باغی کشور به خصوص استان همدان و آبیاری قطره ای زیرسطحی، مطالب خود را ارائه نمودند. ریاست مؤسسه در مطالب خود با تشریح شاخص های مصرف آب در بخش کشاورزی شامل راندمان آبیاری، بهره وری مصرف آب و حجم آب مصرفی محصولات مختلف زراعی و باغی، اظهار داشتند که مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی دارای بانک اطلاعاتی کاملی از مقادیر راندمان آبیاری می باشد و با انجام پژوهشهای کاربردی و توسعه کاربرد نتایج آنها در عرصه، توانسته مقدار راندمان کل آبیاری را از 30درصد در دهه 70 به حدود 44 درصد در نیمه اول دهه 90 افزایش دهد. ایشان افزود که علی رغم این ارتقاء هنوز با مقدار آن در کشور های توسعه یافته که 60درصد است، فاصله وجود دارد و با ادامه انجام پژوهشهای کاربردی توانایی دست یابی به آن را در کشور داریم. آقای دکتر عباسی در ادامه با تشریح انواع بهره وری اظهار داشت که با انجام پژوهشهای کاربردی در سطح کشور و انتقال نتایج آن به مزرعه، از سال 1384 تا 1394 مقدار بهره وری فیزیکی مصرف آب سالانه مقدار 45 گرم محصول به ازای هر مترمکعب آب مصرفی، افزایش یافته و مقدار بهره وری از 1 به 1/45 کیلوگرم بر مترمکعب ارتقاء یافته ولی هنوز با مقدار هدف 1/6 کیلوگرم بر مترمکعب پیش بینی شده در سند چشم انداز 1404 فاصله داریم. ریاست مؤسسه با تشریح روشهای مختلف برآورد آب مصرفی، اظهار داشت که بر اساس تحقیقات مستند انجام شده توسط مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مقدار متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی کشور در حال حاضر را حدود 71% کل آب تجدید پذیر کشور می باشد. ایشان در ادامه با تشریح جزئیات طرح کلان تعیین آب مصرفی محصولات زراعی و باغی در کشور، مقادیر حجم آب مصرفی اندازه گیری شده در چند محصول را ارائه نمودند. در ادامه آقای دکتر جانباز مطالبی را در خصوص آب کشاورزی و اهداف و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و معاونت آب و خاک این وزارتخانه بیان کردند. پس از آن حاضرین مسائل و مطالب خود را بیان نمودند. در ادامه جلسه آقای مهندس رضوانی جلال ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی وضعیت کشاورزی استان همدان و فعالیتهای انجام شده در راستای استفاده بهینه از آب و تغییرات انجام شده در الگوی کشت و توسعه سامانه های نوین آبیاری جهت استفاده بهینه از منابع آب استان مطالب خود را ارائه نمودند.

در این نشست از طرف مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، کارشناسان و فعالان عرصه مصرف بهینه آب کشاورزی استان همدان مورد تقدیر قرار گرفتند.

در پایان اعضای حاضر در نشست از پروژه آبیاری زیرسطحی محصول یونجه در ایستگاه تحقیقات اکباتان در محوطه مرکز تحقیقات و آموز ش کشاورزی و منابع طبیعی بازدید نمودند. این طرح خاص از طرف مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و با هزینه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بر روی محصول یونجه در حال انجام است و مجری استانی آن آقای دکتر علی قدمی فیروزآبادی می باشد. 

 
 


۱۳۹۸/۰۹/۲۴
تعداد نمایش: ۱۰۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش آبیاری'

آمار مشاهده صفحات