جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
آذربایجان غربی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

حضور محقق بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز در برنامه زنده رادیویی کند میز صدا و سیمای مرکز اردبیل
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر جبرائیل تقی نژاد عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز روز شنبه پنجم مهرماه 1399 در برنامه زنده رادیویی کندیمیز صدا و سیمای مرکز اردبیل شرکت کرد.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز در این برنامه به تشریح کشاورزی حفاظتی و جایگاه و نقش آن در پایداری تولید و امنیت غذایی پرداخت.

وی با تأکید بر اهمیت کشاورزی حفاظتی آن را پلی به‌سوی امنیت غذایی و کشاورزی پایدار برشمرد؛ و گفت: کشاورزی حفاظتی ما را در جهت دستیابی به تکنولوژی‌های مدیریت پایدار محصولات کشاورزی در نظام‌های مختلف تولید کشاورزی کمک می‌کند.

دکتر تقی نژاد اصول اساسی کشاورزی حفاظتی را کاهش چشمگیر در عملیات خاک ورزی به منظور توسعه سامانه‌های کشت در داخل بقایا، حفظ مقادیر کافی از بقایای گیاهی روی سطح خاک، بهبود حاصلخیزی محصول و راندمان مصرف آب و تضمین مطمئن تولید پایدار محصول در طولانی مدت و اعمال تناوب‌های صحیح و پر منفعت برای کشاورزان نام برد. در نهایت کشاورزی که می‌خواهد کشاورزی حفاظتی را انتخاب کند باید ضمن تغییر ذهنیت برای این موضوع نسبت به منافع اقتصادی سریع الوصول و بهبود وضعیت معیشت خود ناشی از اتخاذ این تکنولوژی جدید باور داشته باشد.

عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز یادآور شد: گسترش این نوع کشاورزی در مقایسه با روش مرسوم به لحاظ حفظ منابع آب، خاک، کنترل و پیشگیری از فرسایش آب و خاک، تغذیه بهینه خاک و افزایش استفاده از کودهای آلی، افزایش حجم آب نفوذی به درون خاک، بهبود چرخه عناصر معدنی و حفظ ترکیبات آلی خاک، حفظ میکروارگانیسم‌های متنوع مفید خاک، بهبود حاصلخیزی و انعطاف‌پذیری خاک و کاهش قیمت واقعی تمام شده محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

وی در این برنامه زنده رادیویی در خصوص محدودیت‌های انطباق کشاورزی حفاظتی گفت: تأمین و تجهیز کارنده کشت مستقیم مناسب مخصوصاً برای مزارع کوچک در سطح استان، تسطیح مناسب اراضی، استفاده از بسترهای ثابت برای کشت محصول بعدی در اراضی آبی از جمله این محدودیت‌هاست.

 



۱۳۹۹/۰۷/۰۶
تعداد نمایش: ۸۶
مشاهده اخبار گروه خبری 'آذربایجان غربی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات