پنج شنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳  -  Thursday, March 28, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

کارگاه آموزشي کشاورزي حفاظتي در شهرستان شاهرود برگزار شد.
مناقع دراز مدت تغيير گسترده خاک ورزی به بی خاک ورزی در توليد کشاورزی جهان سوم از هر اختراع ديگری بيشتر خواهد بود.

کارگاه آموزشي کشاورزي حفاظتي شهرستان شاهرود در تاريخ 29 مردادماه در مزرعه آقاي آرين (کشاورز پيشرو) و با حضور نماينده مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) (مهندس اميدمهر)، مسئول واحد مکانيزاسيون سازمان جهادکشاورزي استان سمنان، کارشناسان بخش اجرا و کشاورزان (سمنان، شاهرود، بيارجمند، کالپوش و ....) و نماينده شرکت سازه کشت بوکان برگزار شد. در اين کارگاه سه دستگاه ماشين خاک‌ورزي حفاظتي (خاک‌ورز مرکب، کارنده با کم‌خاک ‌ورزي و دستگاه کاشت مستقيم) توسط شرکت سازه کشت بوکان به محل آورده شده بود که پس از توضيحات مهندس قهرماني (نماينده شرکت)، کشاورزان و کارشناسان از نزديک با دستگاه ‌هاي مذکور آشنا شدند.

در ادامه مهندس اميدمهر (نماينده و عضو هيات علمي مرکز تحقيقات)، توضيحاتي در خصوص اقدامات انجام شده در زمينه خاک‌ورزي حفاظتي ارائه نمود و ضمن تشريح مفهوم کشاورزي حفاظتي، توضيحات کامل در زمينه استفاده از ادوات حفاظتي در مناطق استان سمنان و کاليبراسيون دستگاه‌ هاي کاشت ارائه داد. وی گفت با توجه به شرايط استان سمنان (اقليم گرم و خشک، تبخير زياد، کاهش بارندگي و ظهور خشکسالي) کشاورزي حفاظتي يک نياز ضروري به منظور ايجاد پايداري در توليد و کاهش مخاطرات زيست ‌محيطي (مسئله ريزگردها) و کاهش تبخير و استفاده بهينه از منابع ْآب مي ‌باشد. مهندس اميدمهر ادامه داد پروپوزال‌ پروژه‌ هاي متعدد در زمينه خاک ‌ورزي حفاظتي در مناطق مختلف استان سمنان (گرمسار، سمنان، شاهرود، ميامي و کالپوش) تهيه و به مديريت جهادکشاورزي مناطق مختلف ارسال شده است و از فصل پاييز عمليات اجرايي پروژه‌هاي تحقيقاتي در مناطق مختلف استان آغاز خواهد شد.

در حاشيه اين کارگاه، نماينده شرکت سازه کشت بوکان، ضمن ابراز خرسندي از آشنايي با نماينده مرکز تحقيقات، در خصوص تعيين تناسب دستگاه‌ ها با شرايط منطقه و بومي ‌سازي آنها خواستار همکاري بيشتر شد. مهندس اميدمهر ضمن استقبال از برگزاري کارگاه، آمادگي خود را برای همکاري با شرکت سازنده در زمينه بوم‌ سازي، آموزش کشاورزان جهت کاربرد صحيح و رفع نواقص ‌احتمالي دستگاه ‌هاي حفاظتي اعلام کرد. در ادامه کارگاه، پس از کاليبراسيون دستگاه‌ ها، عمليات کم‌ خاک‌ ورزي و کاشت مستقيم کلزا به صورت آزمايشي در منطقه زيراستاق شاهرود انجام شد.

در جلسه پرسش و پاسخ، بعضي از کشاورزان که عمليات کم‌ خاک‌ ورزي را در سال هاي قبل انجام دادند از خاک ‌ورزي حفاظتي ابراز رضايت‌ مندي کردند، اما بعضي از کشاورزان، نسبت به مزاياي کشاورزي حفاظتي شک و ترديد داشتند. مهندس اميدمهر در پاسخ کشاورزان اعلام کرد که  خاک‌ورزي حفاظتي (کم‌ خاک ‌ورزي) در مناطق ديم استان (منطقه کالپوش) توسط کشاورزان مورد استقبال قرار گرفته و هم ‌اکنون به طور گسترده در منطقه اجرا مي ‌شود و با توجه به پروژه ‌هاي تحقيقاتي انجام شده در سطح استان و نتايج مطالعات پژوهشگران ساير کشور ها (با شرايط خاک و اقليم مشابه) انجام خاک ‌ورزي حفاظتي در تمام مناطق استان نه ‌تنها قابل اجرا مي ‌باشد، بلکه يک نياز ضروري است. در همين راستا، پروژه‌ هاي تحقيقاتي در اين زمينه، در کليه مناطق استان و در محصولات مختلف اجرا خواهد شد. وی ادامه داد مشکل عمده، عدم دسترسي کشاورزان به ادوات خاک‌ ورزي حفاظتي است که اين مشکل هم با اعطاي يارانه و تسهيلات کم بهره به کشاورزان جهت خريد ادوات مرتفع مي ‌شود. 

 
 
 


۱۳۹۵/۰۶/۰۳
تعداد نمایش: ۲۱۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات