شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 20, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

امکان پایش بقاياي گياهي سوزانده شده در مزارع با بهره ‌گیری از فناوری سنجش ‌از دور میسر است.
دکتر محمدعلی رستمی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمان یک روش دقیق، سریع و ارزان برای پایش مزارعي که در آن‌ها بقاياي گياهي آتش زده مي ‌شود را ارائه، ارزیابی و معرفی نمود.

  یکی از الزامات کشاورزی و خاک‌ ورزی حفاظتی حفظ بقایای گیاهی روی سطح خاک است به‌ گونه‌ای که حداقل 30 درصد از سطح خاک توسط بقایای گیاهی پوشیده شود. خاک ‌ورزی حفاظتی دارای مزایای متعددی است ازجمله اینکه باعث حفظ رطوبت خاک، کاهش فرسایش بادی و آبی آن و در درازمدت افزایش مواد آلی خاک می‌ گردد. هم ‌اکنون قوانین تشویقی برای کشاورزانی که بقایای گیاهی را در سطح زمین حفظ نموده و اقدام به خاک ‌ورزی حفاظتی می‌ کنند و همچنین قوانین تنبیهی برای نظارت بر مزارعی که بقایای گیاهی در آن‌ها توسط کشاورزان آتش زده می‌ شود توسط سازمان ‌های اجرایی وضع‌ شده اما اجرای این قوانین به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات لازم با مشکل مواجه است.

دکتر محمدعلی رستمی عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات کرمان ضمن انجام پژوهش‌ هایی موفق گردید یک روش دقیق، سریع و ارزان مبتنی بر فناوری سنجش ‌از دور و استفاده از تصاویر سنجنده‌­ لندست-8 برای پایش مزارعي که در آن‌ها بقاياي گياهي آتش زده مي ‌شود را ارائه، ارزیابی و معرفی نماید. با این فناوری می ‌توان پوشش‌ های مختلف مزارع از جمله بقایای گیاهی آتش زده ‌شده را با دقت بسیار مناسبی شناسایی و تعیین محل نموده و همچنین مساحت آن‌ها را نیز محاسبه نمود.



۱۳۹۶/۰۲/۰۲
تعداد نمایش: ۹۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
نظرات سایرین پیرامون این خبر:
نام و نام خانوادگی: امیر اسلامی
تاریخ و ساعت : ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۱۰:۱۲
بسیار کار جالبی است، به امید موفقیت های بیشتر
آمار مشاهده صفحات