پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پخش برنامه تلویزیونی با عنوان " چالش ها و عوامل تشدید کننده بحران آب " از سیمای مرکز استان گلستان با حضور پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
دکتر علیرضا کیانی پژوهشگر بخش تحقیقات فنی و مهندسی در برنامه تلویزیونی کشاورزی و توسعه که در تاریخ دوشنبه مورخ 96/04/26 از شبکه استانی سیمای گلستان پخش شد، در رابطه با چالش ها و عوامل تشدید کننده بحران آب شرکت نمود.

در این برنامه دکتر کیانی ابتدا به ­تشریح وضعیت جاری منطقه به لحاظ مزیت­ ها و ظرفیت­ های خالی بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی پرداختند. سپس با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی محدود کننده تامین امنیت غذایی، محدودیت منابع آبی می باشد، بطوریکه امروزه امنیت غذایی جوامع در گرو امنیت آب پایدار خواهد بود، ضرورت تغییر رویکرد مدیریت منابع آبی برای شرایط بحرانی را تاکید نمود. وی عوامل اصلی تشدید کننده بحران آب را کاهش سرانه مصرف آب به دلیل افزایش تقاضا، رشد نامتوازن و بدون برنامه جوامع انسانی در بخش­ های مختلف (صنعت، کشاورزی، رفاه اجتماعی)، تغییرات اقلیمی، قیمت و الگوی نامناسب مصرف آب، تشدید فرسایش ناشی از سیل، خشکسالی­ ها و همچنین حکمرانی نامناسب آب برشمرد. در جمع­ بندی مطالب در رابطه با موضوع مورد بحث، اشاره شد که برای برون رفت از شرایط بحرانی آب و عواقب ناشی از آن می­ بایستی رویکردهای زیر در تدوین برنامه ­ها حاکم گردد: 
  1. مبنای توسعه جوامع، حفظ پایداری است، در حوزه­ منابع آبی یعنی حفظ تعادل بین تخلیه و تغذیه
  2. راه حل­ ها بر اساس شرایط بحرانی آب و با در نظر گرفتن مدیریت جامع و یکپارچه منابع آب در مقیاس حوضه بازنگری و تدوین گردد.
  3. گذر و تغییر رویکرد از مدیریت تک بعدی عرضه به مدیریت تلفیقی عرضه و تقاضا


۱۳۹۶/۰۴/۲۸
تعداد نمایش: ۷۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
نظرات سایرین پیرامون این خبر:
نام و نام خانوادگی: مسعود يقباني
تاریخ و ساعت : ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ۱۴:۰۵
عرض سلام و خدا قوت به آقاي دکتر کياني، استاد فعال و پرتلاش هميشگي که جاي تشکر دارد.
آمار مشاهده صفحات