پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
مراکز تابعه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بازديد معاون امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری و کارگروه بهره وري آب استان از پروژه تحقیقاتی )تاثیر سامانه‌های نوین آبیاری بر شاخص های بهره‌وری آب و برخی خصوصیات مورفو فیزیولوژیکی و کمی و کیفی
جناب آقای مهندس نظری معاون محترم امور عمرانی استانداری و اعضای کارگروه بهره وری آب در روز شنبه مورخ 97/3/19 از پروژه های تحقیقاتی با موضوع مدیریت و بهره وری آب بازدید بعمل آوردند.


به منظور افزایش، کارآیی و بهره‌وری در مصرف آب این پروژه تحقیقاتی از مهرماه سال 1396 با کاشت چهار رقم گندم نان (پیشگام، اروم، میهن و حیدری) و با استفاده از سه سامانه آبیاری (قطره‌ای نواری سطحی، قطره‌ای نواری زیر سطحی و بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک) در ایستگاه تحقیقاتی چهارتخته شهرکرد با استفاده از آزمایش اسپلیت پلات در قالب طرح آماری بلوک های کامل تصادفی، که سامانه های آبیاری، فاکتور اصلی در کرت های بزرگتر (کرت اصلی) و ارقام گندم، فاکتور فرعی در کرت های کوچکتر(فرعی) در سه تکرار ،و بمدت دو سال به مرحله اجرا در آمده است. در این پروژه حجم آب داده شده (بر اساس آب مورد نیاز) به هر سیستم توسط کنتور حجمی (برای سامانه‌های آبیاری قطره‌ای نواری)ضمن کنترل دقیق فشار سیستم (0/5 تا 0/65 بار) و ارتفاع آب رسیده به سطح زمین اندازه گیری و ثبت می شوند. در این رابطه خصوصیات مورفو-فیزیولوژیکی ارقام مختلف گندم و عملکرد بيولوژيکوی اندازه گیری و  محاسبه خواهند شد.

در اين بازديد آقاي مهندس نظري رئيس محترم کارگروه بهره وري آب و معاون استاندار اظهار اميدواري نمودندکه با تامین اعتبار مورد نیاز از محل منابع استانی، امکان افزایش پروژه های آموزشی و تحقیقاتی با موضوع افزایش بهره وری آب و تغییر الگوی کشت و با مدیریت مرکز تحقيقات و آموزش استان فراهم گردد.



۱۳۹۷/۰۳/۲۰
تعداد نمایش: ۶۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'مراکز تابعه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات