جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, March 29, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

برگزاری کارگاه آموزشی زراعت و سیلو کردن چغندر علوفه ای در شهرستان جیرفت با استفاده از ماشین تمیزکن-خردکن ساخته شده توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
کارگاه آموزشی زراعت و سیلو کردن چغندر علوفه ای در تاریخ 18/02/98 در شهرستان جیرفت برگزار شد.


با توجه به کمبود علوفه در کشور و تولید علوفه های جدید مانند چغندر علوفه ای در کشور، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی طرحهای پایلوت در چند استان برای امکان سنجی و توسعه کشت چغندرعلوفه ای برگزار کرده که یکی از آن مراکز جنوب استان کرمان (جیرفت) است. با مشارکت سه موسسه تحقیقاتی اصلاح و تولید بذر چغندرقند، فنی و مهندسی کشاورزی و علوم دامی، پروژه تحقیقاتی توسعه کشت چغندر علوفه ای در ایستگاه تحقیقات دامپروری آمل (گاودشت) در حال انجام است. موضوع اساسی در توسعه کشت این محصول بحث مکانیزاسیون و تامین ماشینهای مورد نیاز برای برداشت اندام هوائی، ریشه و خردکردن چغندرعلوفه ای است. در خصوص ماشینهای برداشت می توان از ماشینهای موجود استفاده کرد ولی ماشین تمیزکن-خردکن چغندر علوفه ای در کشور وجود نداشت. لذا طراحی ماشین در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی انجام شده و ساخت نمونه آن با مشارکت بخش خصوصی (شرکت تراشکده) به انجام رسید. برای ترویج ماشین طراحی شده یک کارگاه آموزشی در تاریخ 18 اردیبهشت ماه جاری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جیرفت برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی ابتدا آقای دکتر آئین رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان (جیرفت) ضمن خیر مقدم، در خصوص اهمیت زراعت چغندر علوفه ای توضیحاتی به شرکت کنندگان ارایه دادند. مراحل برداشت اندام هوائی با ماشینهای موجود مانند چمن زن دیسکی و برداشت ریشه با ماشین سیب زمینی کن صورت گرفت و سپس تمیزکردن- خردکردن چغندر علوفه ای با دستگاه طراحی شده توسط آقای دکتر محمدرضا مستوفی سرکاری عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی که با مشارکت شرکت تراشکده نمونه سازی شده است، عملیاتی شد و مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت. کارکرد ماشین مثبت ارزیابی گردید و مورد استقبال دامپروران و همکاران سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان (جیرفت) قرار گرفت.


 
 
 
 


۱۳۹۸/۰۲/۲۱
تعداد نمایش: ۱۹۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات