جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

شانزدهمین گردهمایی سالانه اعضای هیات علمی و محققان ستاد و رؤسای بخش های فنی و مهندسی مراکز تابعه استانی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد.
شانزدهمین گردهمایی سالانه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس زارع مشاور وزیر و مجری سامانه های نوین آبیاری، دکتر سید باقر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، مدیران کل دفاتر ستادی سازمان، مدیران کل معاونت آب و خاک، برخی روسای مراکز تحقیقاتی، روسای بخش های ستادی و تابعه، اعضای هیات علمی، محققان و همکاران ستاد مؤسسه چهارشنبه و پنجشنبه 22 و 23 خرداد جاری در سالن همایش های این موسسه برگزار شد.


دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان  با اشاره به ضرورت روزآمدی تحقیقات در پاسخ به بخش اجرا بیان داشتند: موسسه تحقیقات  فنی و مهندسی کشاورزی  از موسسه های ارزشمند و جزو افتخارات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی محسوب می شود که پتانسیل بالایی برای نوین سازی فعالیت های تحقیقاتی دارد و می توان با اتخاذ تدابیر لازم  و به روزرسانی شیوه های فعلی، جوابگوی انتظارات وزارت جهاد کشاورزی باشد. وی با آسیب شناسی وضعیت موجود، جایگاه روسای بخش های تحقیقاتی را در بهره مندی از توانمندی ها و فعالسازی ظرفیت های مغفول، مهم خواند و اظهار نمودند: پروژه های تحقیقاتی موسسه ها و بخش های آن ها، باید با اتخاذ رویکرد واحد و پرهیز از پراکندگی و به کار مشترک بین بخشی و بین موسسات بیشتر پرداخته شود. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در حل چالش های کلان بخش کشاورزی باید از نوآوری بهره برد اظهار داشتند: انتظار ما از موسسه تحقیقات فنی و مهندسی این است که با برنامه ریزی جامع از تحقیقاتی بهره مند شود که منتج به خلق فناوری می شود و با پرهیز از موضوعات سنتی و تکراری به سمت اجرای پروژه های فناوری محور و تقاضا محور حرکت کند. دکتر خاوازی نقش این موسسه را در ارزیابی کیفیت عملکرد ماشین آلات کشاورزی مهم دانست و افزودند: در خصوص ماشین آلات  کشاورزی به نظر می رسد باید  در کیفیت عملکرد ماشین آلاتی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، ورود جدی شود و نقدها و ارزیابی ها به وزارتخانه اعلام شود. وی صنایع تبدیلی را دارای ظرفیت های فراوانی برای اشتغال زایی در بخش کشاورزی دانست و بیان داشتند: بخش دیگری که در کشاورزی مظلوم واقع شده بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است که می تواند خدمت زیادی به اقتصاد روستا بکند و ضایعات را به محصولات و یا  فرآورده هایی که کشاورزان می توانند از آن سود ببرند، تبدیل بکند.

آقای دکتر عباسی رییس موسسه، عملکرد و دستاوردهای موسسه در سال 1397 و نتایج ارزیابی عملکرد بخشها، اعضای هیات علمی و روسای بخش ها، برنامه ها و رویکردهای آتی موسسه را تشریح نمودند. ایشان از "تعیین آخرین وضعیت بهره وری آب کشاورزی" به عنوان جدید ترین دستاورد این موسسه خبر داد و افزود: بر اساس بررسی های انجام شده در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، آخرین میزان بهره وری آب کشاورزی 1/45 کیلوگرم بر متر مکعب برآورد شده است که رشد این شاخص در سال های اخیر 45 گرم بر متر مکعب در سال بوده که این میزان از مقادیر برنامه ریزی شده در برنامه های توسعه ای کشور بیش تر بوده به طوری که  این شاخص نسبت به دهه گذشته 45 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به دیگر دستاوردهای این موسسه از برآورد تلفات کمباینی گندم خبر داد و اعلام داشت: بر اساس بررسی های انجام شده در این موسسه  مقدار تلفات کمباینی گندم در کشور قابل قبول و در حد استاندارد های جهانی است. دکترعباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، این موسسه را در زمینه اجرای پروژه های فناور محور پیشرو دانست و بیان داشت: طراحی و ساخت ماشین خردکن – تمیز کن چغندرعلوفه ای و ماشین کاشت سمبه ای گیاهان ردیفی از جمله دستاوردهای جدید این موسسه است که با  مشارکت بخش خصوصی طراحی و ساخته شده و برنامه ریزی لازم برای تولید انبوه آنها شده است. وی اصلاح کارنده های کلزا را از دیگر دستاوردهای اخیر موسسه نام برد و افزود: رفع اشکالات کارنده های کلزا و اصلاح آن، یکنواختی کاشت و کاهش بذر مصرفی کلزا در مزارع کشور را به دنبال داشته است که می تواند در اقتصاد تولید محصول اثر بسزایی داشته باشد رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با اشاره به برنامه های آتی این موسسه در اجرای طرح کلان کاهش پسماندهای محصولات کشاورزی بیان داشت: استفاده بهینه از زه آب های کشاورزی از دیگر رویکردهای تحقیقاتی این موسسه است که سال گذشته در همکاری با سایر موسسات تحقیقاتی پایلوت تحقیقاتی "استفاده بهینه از زه آب های کشاورزی در مزارع جنوب استان خوزستان" اجرا و ارقام متحمل به شوری پنبه، برنج و کینوا در استفاده از زه آب های این منطقه معرفی شد.

سپس آقای مهندس زارع مشاور وزیر و مجری سامانه های نوین آبیاری ضمن ابراز رضایت از همکاری های نزدیک و تنگاتنگ با موسسه، با ارائه عملکرد وزارت متبوع در توسعه سامانه های آبیاری و برنامه های آتی، بر لزوم مشارکت و همکاری با مراکز و موسسات تحقیقاتی در ارتقاء اثربخشی این سامانه ها تاکید نمودند. ایشان به اجرای بیش از 200 پروژه تحقیقاتی موردنیاز و مجری طرح توسط موسسه اشاره نمودند و ابراز داشتند که مجری طرح سامانه های نوین آبیاری بر اساس نتایج پژوهش های موسسه اقدام به معرفی و توسعه سامانه های آبیاری نوین آبیاری می نماید.

در پایان این مراسم از دو شرکت خصوصی که مشارکت و همکاری موثری در طراحی و ساخت ماشینهای کشاورزی با موسسه داشتند و همچنین یک نفر محقق، رئیس بخش برگزیده و نیز رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان تقدیر به عمل آمد. در این گردهمایی، جلسه ای نیز در خصوص تقویت ارتباط تحقیقات و صنعت پیش بینی شده بود که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و مدیر کل دفتر تجاری سازی سازمان برگزار شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


۱۳۹۸/۰۳/۲۵
تعداد نمایش: ۲۵۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات