چهار شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳  -  Wednesday, April 17, 2024
جستجوی پیشرفته
عمومی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

ارائه گزارش عملکرد سال 1398 موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی توسط آقای دکتر فریبرز عباسی رئیس مؤسسه
فعالیت ها و دستاوردهای شاخص موسسه طی 2 سال گذشته، بیانگر ایده های جدید و اثبات کننده اثربخشی است.


جلسه ارائه گزارش عملکرد سال 98 موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی  روز یکشنبه 28  اردیبهشت ماه سال جاری با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس  سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه ، معاونان و مدیران کل ستادی سازمان و با حضور دکتر فریبرزعباسی رئیس موسسه فنی مهندسی کشاورزی، به صورت مجازی در محل سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

  دکتر بازرگان رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تشکر از تلاش ها و  زحمات  دکتر فریبرز عباسی و همکاران ایشان، اظهار داشت: موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی جهش ها و عملکردهای قابل توجهی داشته که شایان تقدیر است. وی  تلاش موسسه در راستای جذب اعتبارات و تعامل بیشتر با بخش های دولتی،  سازمان برنامه و بودجه و مجلس محترم شورای اسلامی را منتج به  نتایج خوبی برشمرد و تصریح کرد:  تلاش های موسسه در جهت جذب درامد اختصاصی در  چند سال گذشته، قابل توجه و ارزشمند است. 

وی با تاکید بر این موضوع که هدف از ارائه گزارش عملکرد، مقایسه اعتبار دریافتی از دولت محترم با درنظر گرفتن امکانات موسسه اعم از تعداد نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و البته بروندادها و یافته های خاتمه یافته در سال 98 است بیان داشت: توجه به خروجی موسسه از منظر ذی نفعان حائز اهمیت است ما تلاش داریم تحقیقات را با اولویت مشتری محوری و متناسب با نیاز جامعه و ذی نفعان پیگیری نماییم  وی افزود: موسسه تحقیقات فنی مهندسی در این حوزه شرایط رو به بالایی داشته و در سال گذشته نیز دستاوردهای خوبی در هفته پژوهش ارائه نموده است.

دکتر بازرگان با تصریح این موضوع که در موسسه فنی مهندسی کشاورزی  رویکرد مهندسی  در پژوهش و یافته ها از اهمیت زیادی برخودار است آن را وجه متمایز کننده نسبت به سایر مراکز و شاخه های کشاورزی دانست و تقویت آن را خواستار شد. وی تاکید کرد: ما انتظار بالایی نسبت به توجه به فناوری در مجموعه موسسه داریم، بحث مکانیزاسیون در پروژه های کشاورزی سالها مطرح است و می باید تقویت شود همچنین توازن خروجی ها با بخش های تحقیقاتی، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس سازمان  در سخنان خود با تصریح به واگذاری بخشی از وظائف دولتی بیان داشت: در حوزه هایی  که شرایط پژوهشی  ایجاب می کند آن را واگذار نمائید، به عنوان مثال پژوهش در بخش گلخانه ها قابل واگذاری به بخش خصوصی است دراین راستا تمرکز کارها بر روی پژوهش های مورد نیاز کشور تقویت شود همچنین موضوع هوشمند سازی کشاورزی در سازمان تحقیقات می باید با محوریت موسسه فنی و مهندسی  بوده و اجرای طرح کلان آن دنبال شود. 

وی با اشاره به موضوع ساختار و " باز مهندسی "  در بخش ها، ستاد و استان ها بیان داشت: بحث مهندسی ساختار با توصیه های کارشناسی انجام می گیرد، لذا توجه به نظرات ذی نفعان و صاحب نظران دانشگاهی در این حوزه ضروری است. 

دکتر فریبرز عباسی رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی با ارائه گزارشی از عملکرد آن موسسه در سال 1398 آن را شامل 16 بند  دانست  و تنظیم چارچوب آن را بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان اعلام داشت.

وی فعالیت ها و دستاوردهای شاخص موسسه طی  2 سال گذشته را بیان داشت، اقداماتی که بیانگر ایده های جدید و اثبات کننده اثربخشی می باشد. وی این فعالیت ها را  در 3  گروه  طبقه بندی نمود: گروه اول، شامل طرح های کلان توسعه ای با مشارکت دستگاه های اجرایی کشور اعم از:  طرح کلان آب مصرفی محصولات زراعی و باغی (شامل 35 محصول عمده زراعی و باغی با 75 درصد پیشرفت )، استفاده از زه آب های کشت و صنعت نیشکر برای تولید محصولات متحمل به شوری،  برنامه ریزی برای برگزاری اولین کنفرانس ملی مهندسی زهکشی در استان گلستان (با مشارکت بخش خصوصی و نهادها و مراکز علمی و اجرایی )،  اجرای پایلوت های گلخانه دریایی در شهرهای کنارک و بوشهر با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه خلیج فارس بوشهر، اجرای طرح سایه بان در باعات (اجرا شده در شهرستان های دزفول،شاهرود و استهبان)،  تدوین و اجرای پروپوزال طرح های کاهش ضایعات،  طراحی و ساخت سامانه اتوماسیون گلخانه،  کشت مستقیم و خشکه کاری برنج،  امکان سنجی انرژی خورشیدی،  بومی سازی ماشین کاشت مستقیم(خطی کار بی خاک ورز) با نام سفیر با مشارکت استانداری خوزستان،  بهسازی و اصلاح هد کمباین برداشت آفتابگردان از آن جمله است.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گروه دوم از دستاوردها را شامل اجرای پروژه های فناورانه با مشارکت بخش خصوصی شامل: ساخت ماشین تمیزکن،  خردکن چغندر علوفه ای،  ساخت دستگاه نیمه اتوماتیک برداشت گل محمدی، ساخت دستگاه برداشت گلبرگ گلرنگ، پوشش دهی تیغه های خاک ورزی برای افزایش مقاومت به سایش برشمرد.

دکتر فریبرز عباسی  گروه سوم از دستاوردهای شاخص آن موسسه را در راستای مشارکت در کارگروه های طرح های کلان سازمان اعم از:  مشارکت در ستاد علوفه و مگا پروژه گیاهان علوفه ای،  مشارکت در کارگروه مگا پروژه سلامت غذا،  حضور فعال در برنامه هوشمندسازی سازمان دانست.

رئیس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی فراز دیگری از گزارش خود را به شاخص ترین دستاوردهای موسسه در طول 2 سال گذشته، که به عرصه اجرا انتقال یافته، اختصاص داد. اهم این موارد شامل: ساخت پیازکار 7 ردیفه تمام خودکار زعفران، ساخت دستگاه خشک کن هندوانه،  بهینه ساری ماشین خطی کار برای کاشت یکنواخت بذر کلزا، تولید صنعتی آرد بدون گلوتن برای بیماران خاص، ترویج توسعه اصولی روش های نوین آبیاری نام برد.

وی در سخنان خود ، با تشریح گزارش های تحلیلی و پاسخ های کارشناسی که نشان دهنده نقش موسسه در حل مسائل و مشکلات اجرایی است ابراز داشت:  تحلیل بهره وری آب،  تحلیل کاربرد آبیاری قطره ای زیر سطحی در باغات، تحلیل آب مصرفی نیشکر در خوزستان، ارزیابی سامانه های داخلی و خارجی فراوری بذر گندم  از راهکارهای است که موجب کاهش قابل ملاحظه ضایعات در کشور شده است.

دکتر فریبرز عباسی با توضیح در مورد  فعالیت های شاخص بین المللی در سال 98  موسسه آن را شامل:  همکاری با آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا)،  همکاری با دانشگاه هامبولت آلمان در حوزه استفاده از زهاب کشاورزی، همکاری با کشور روسیه در خصوص احداث پایلوت زیستی تصفیه زهاب، ارائه برنامه های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت.

وی با تشریح برنامه های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به  تولید 2 فقره فیلم آموزشی - ترویجی (مدیریت زهاب کشاورزی و کاهش ضایعات تولیدات باغی)،  مشارکت در برگزاری روزهای مزرعه،  تدریس در دوره های آموزشی(ویژه مدیران شهرک های کشاورزی )،  تدریس در دوره های آمورشی گلخانه های هوشمند،  مشارکت در برنامه های محققین معین و محققین-مروجین ارشد،  اجرای پروژه های تحقیقی - ترویجی(13 مورد)، اجرای سایت های الگویی،  ثبت 25 نوشتار در تالار ترویج و دانش و فنون کشاورزی،  احراز رتبه اول در تولید آثار ترویجی بین مراکز و موسسات اشاره داشت.

دکتر فریبرز عباسی اقدامات موسسه در راستای تقویت زیرساخت های پژوهشی در آن موسسه را برشمرد:  تاسیس مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور، تاسیس صندوق توسعه، حمایت از فناوری،  تجهیز آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی، تجهیز آزمایشگاه های هیدرولیک آبیاری،  تجهیز و تکمیل سوله تحقیقاتی بخش فنی مهندسی همدان از جمله آنها می باشد.

 
 
 
 


۱۳۹۹/۰۳/۰۲
تعداد نمایش: ۹۶
مشاهده اخبار گروه خبری 'عمومی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات