یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Sunday, April 28, 2024
جستجوی پیشرفته
هرمزگان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

دستگاه کاهش میزان رطوبت خرما با استفاده از خشک¬کن خورشیدی تونلی توسط خانم مهندس ایران محمدپور از اعضای هیئت علمی در بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان سا
دستگاه کاهش میزان رطوبت خرما با استفاده از خشک کن خورشیدی تونلی توسط خانم مهندس ایران محمدپور از اعضای هیئت علمی در بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان ساخته شد.

ایشان با همکاری محققین  تحقیقات مکانیزاسیون و شرکت دانش بنیان دانشگاه هرمزگان یک خشک کن خورشیدی تونلی (با شش متر طول و 2 متر پهنا) ساختند.  این خشک کن در ایستگاه  تحقیقات کشاورزی میناب  و در کنار نخلستان مسقر شد و به انجام  آزمایشات برای کاهش رطوبت ارقام نرم خرما مناطق سواحلی استان پرداختند.  طبق گزارش دریافتی از خانم مهندس ایران محمدپور درباره چگونگی ساخت و نحوه عملکرد دستگاه مذکور، این پروژه به منظور رفع مشکل بزرگ پس از برداشت میوه­های ارقام خرمای نرم (خنیزی،مرداسنگ، برحی، خاصویی، هلیلی و ...) در نوار ساحلی است که همان کاهش رطوبت خرما به روش سنتی است ( به گزارش کارشناس واحد صنایع روستایی جهاد کشاورزی هم اکنون بیش از 35 درصد خرمای تولیدی استان به ضایعات تبدیل و  برای مصرف انسانی در دسترس نمی باشد). در روش سنتی کاهش رطوبت خرما در محوطه سیمانی یا روی حصیرهای چوبی و در مجاورت هوای باز صورت گرفته و سبب کاهش شدید کیفیت خرما در اثر آلودگی میوه به گرد وخاک و حمله حشرات و زنبورها می­شود. در نهایت تولید بیشترین ضایعات محصول خرما و در نتیجه تبدیل خرما به خرمای دامی می­شود. هدف این پژوهش ساخت خشک کن خورشیدی  و بکارگیری آن برای کاهش رطوبت خرما در شرایط مناسب فنی و بهداشتی است.

این خشک کن برای خشک کردن سایر محصولات باغی وزراعی استان مانند لیمو ترش  وتهیه لیمو عمانی و برگه انبه و  پیاز و گوجه فرنگی و فلفل و غیره کاربرد دارد.

 




 
 


۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تعداد نمایش: ۲۲۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'هرمزگان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات