شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 27, 2024
جستجوی پیشرفته
فارس
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

پروژه "ساخت و ارزیابی سیستم فشرده‌کننده سطحی خاک و الحاق به دستگاه کولتیواتور ردیفی به منظور افزایش بهره‌وری آب در چغندرقند" اجرا شد.
پروژه "ساخت و ارزیابی سیستم فشرده‌کننده سطحی خاک و الحاق به دستگاه کولتیواتور ردیفی به منظور افزایش بهره‌وری آب در چغندرقند" توسط دکتر محمدعلی به‌آئین عضو هیئت علمی و همکاران در بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز فارس اجرا گردید.

چغندرقند از جمله گیاهان با مصرف بالای آب به شمار می­‌رود. از طرف دیگر با روش‌­های مختلف باید از تلفات آب در کاشت گیاهان، به خصوص در گیاهانی مانند چغندرقند جلوگیری نمود. انجام عملیات آبیاری پس از استفاده از کولتیواتور، به دلیل به هم خوردگی و سست­ شدن خاک، باعث نفوذ سریع آب در خاک شده و مصرف آب آبیاری افزایش می­یابد. به منظور کاهش نفوذ عمقی آب، دستگاه فشرده­ کننده سطحی خاک به صورت چرخ‌­های فشار­دهنده و دستگاه فشاردهنده ذوزنقه‌­ای ساخته شد و به پشت تیغه­‌های یک کولتیواتور پنجه‌­غازی الحاق گردید. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک­‌های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایش، استفاده از کولتیواتور با تیغه پنجه­‌غازی در سه سطح دستگاه فشار­دهنده ذوزنقه‌­ای، (I1)؛ چرخ فشاردهنده فلزی، (I2) و چرخ فشار­دهنده لاستیکی، (I3)، و سرعت پیشروی تراکتور در سه سطح 4، (S1)؛ 5/5، (S2) و 7، (S3)،کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که استفاده از دستگاه‌­های فشرده‌­کننده سطحی خاک با تغییر پارامترهای فیزیکی خاک ( جرم مخصوص ظاهری، سرعت نفوذ آب و شاخص مخروط خاک)، می­‌توانند میزان بهره‌­وری آب و عملکرد محصول را تحت تاثیر قرار دهند. داده‌­های حاصل از عملکرد ریشه چغندرقند، بهره‌­وری آب و عملکرد شکر سفید در تیمار I3S3 به ترتیب 77/93 تن بر هکتار، 4/26 کیلوگرم بر مترمکعب و 8/66 تن بر هکتار بود که تفاوت معنی‌­داری را در سطح 5 درصد با تیمار بیشینه (I1S3) نشان نداد. تیمار I3S3  از نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر تیمارها در اولویت بود و قابل توصیه است.

 
 
 
 
 


۱۴۰۰/۱۰/۲۸
تعداد نمایش: ۳۹
مشاهده اخبار گروه خبری 'فارس'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات