چهار شنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Wednesday, April 24, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

فناوری‌های مناسب و پیشرفته برای تولید کینوا در مناطق مختلف کشور، شناسایی و معرفی شد.
یک پروژه تحقیقاتی با هدف شناسایی و معرفی فناوری‌های مناسب داخلی و پیشرفته خارجی برای استفاده در فرایند تولید کینوا در کشور توسط آقای دکتر الیاس دهقان عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی اجرا شد.

در این پژوهش، ابتدا عوامل فنی، اقلیمی، محصولی، اقتصادی و انسانی مؤثر بر تناسب فناوری برای تولید کینوا، تعیین و وزن‌دهی شد و ویژگی­های ضروری برای ماشین­ها و تجهیزات مورد نیاز تعیین گردید. سپس فناوری‌های مرسوم و پیشرفته موجود در کشور و دنیا، از نظر میزان انطباق آنها با الزامات و متغیرهای اثرگذار در تولید کینوا، بررسی و فناوری­های مورد نظر انتخاب و معرفی شد. همچنین محدودیت­‌های مناطق مورد بررسی برای بکارگیری ماشین­‌ها و تجهیزات مشخص شد.

مطالعات انجام شده در این تحقیق روشن نمود که از نظر ماشین‌ها و تجهیزات خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت مورد نیاز برای تولید کینوا، مشکل خاصی در کشور وجود ندارد و ماشین‌های موجود و در دسترس، به شرط داشتن تاییدیه مرکز آزمون، الزامات فنی ویژه و رعایت دقیق تنظیمات لازم، می‌توانند برای تولید کینوا به کار گرفته شوند. خطی‌کارهای داخلی مجهز شده به پاشنه (اسکی) تنظیم عمق روی واحدهای کارنده و موزع استوانه‌ای با شیارهای مورب ویژه کاشت بذرهای ریز، از دقت مناسبی برخوردار بوده و می‌­توانند برای کاشت کینوا به صورت خطی استفاده شوند. همچنین ردیف‌کارهای پنوماتیک ریزدانه‌کار، مجهز به صفحات بذر با سلول‌های 1 میلی‌متر می­‌توانند برای کاشت ردیفی کینوا به صورت دو خط روی پشته (دوقلو) و مسطح استفاده ‌شوند.

بر اساس نتایج بررسی فناوری­‌های پیشرفته مورد استفاده در ماشین­‌ها و تجهیزات کشاورزی دنیا در این تحقیق، برای افزایش دقت، سرعت و راحتی انجام کار، افزایش بهره‌­وری منابع و نهاده­‌ها، حفاظت از محیط زیست و افزایش درآمد کشاورزان، بایستی کاربرد فناوری­‌های پیشرفته دنیا و سیستم‌های یکپارچه الکترونیکی-محاسباتی و مکانیکی (مکاترونیک)، مانند سنسورهای الکترونیکی، سامانه­‌های پایش و کنترل عملکرد ماشین­‌ها، استفاده از نقشه­‌ها و سامانه موقعیت­‌یابی و ناوبری جهانی برای کاربرد نهاده­‌ها به صورت نرخ متغیر (در بستر کشاورزی دقیق)، در ماشین‌­ها و تجهیزات کشاورزی مورد توجه جدی قرار گیرد. با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی بخش کشاورزی کشور، در گام نخست، استفاده از فناوری پیشرفته برای پایش الکترونیک گرفتگی یا قطع جریان بذر یا کود، مقدار مصرف بذر و فاصله­‌ی کاشت، در کارنده‌­های ردیف‌­کار و خطی‌­کار داخلی و توسعه استفاده از سمپاش الکترواستاتیک، هواکمک و پهپاد سمپاش در فرایند تولید کینوا در کشور پیشنهاد شد. در گزارش پایانی این تحقیق پیشنهاد شده است که برای گسترش استفاده از فناوری­‌های پیشرفته در ماشین­‌ها و تجهیزات کشاورزی کشور، لازم است با اختصاص بودجه کافی و حمایت­‌های سیاسی وزارت جهاد کشاورزی، در اقدامی مشترک توسط مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، صنایع کشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی (مثلت توسعه مکانیزاسیون)، این فناوری‌­ها مهندسی معکوس شده و با توجه به شرایط کشور بومی‌سازی و در دسترس کشاورزان قرار گیرد.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


۱۴۰۰/۱۰/۲۸
تعداد نمایش: ۴۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات