جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, May 3, 2024
جستجوی پیشرفته
سمنان
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

آموزش کشاورزی حفاظتی در نمایشگاه
کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی در چهارمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌های کشاورزی توسط توسط عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز سمنان (شاهرود) برگزار شد.

در حاشیه برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی ماشین­‌ها و نهاده‌­های کشاورزی و در راستای انتقال دانش فنی حفاظت از خاک، کارگاه آموزشی کشاورزی حفاظتی با حضور کارشناسان و بهره‌­برداران کشاورزی استان سمنان در محل دائمی نمایشگاه­ شهرستان سمنان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که با همکاری مدیریت ترویج سازمان جهادکشاورزی استان سمنان برگزار گردید، مهندس امیدمهر عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز شاهرود، گفتند با توجه  به قرار گرفتن استان در حاشیه کویر، در اثر برداشت بی­رویه منابع آبی زیرزمینی و پدیده خشک­سالی دشت­های این استان با تنش آبی شدید مواجه می­باشند و متاسفانه در اثر خاک­ورزی بی­رویه، ساختمان خاک تخریب شده است و در 90 درصد خاک­های استان، ماده آلی خاک به کمتر از نیم درصد رسیده است.
بنابراین با توجه به اینکه 95 درصد غذای انسان­ها از خاک بدست می­آید، حفاظت از آن به منظور تولید پایدار محصولات کشاورزی و امنیت غذایی حائز اهمیت است و کشاورزی حفاظتی یکی از بهترین راهکارها برای حفاظت از خاک و استفاده بهینه از خاک و آب (به عنوان مهم­ترین منابع تولید) می­باشد. همچنین ایشان گفتن که کشاورزی حفاظتی یک روش نیست بلکه یک سیستم است که چنانچه اصول آن (دستکاری کمتر خاک، پوشش دائمی سطح خاک و تناوب زراعی) به درستی اجرا نشود، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد نشد، که این موضوع یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی حفاظتی در کشور می­باشد. بحث اعتقاد کشاورز و کنترل علف­های هرز و آفات و بیمار­های گیاهی از موارد مهم دیگری هستند که در توسعه کشاورزی حفاظتی مهم می­باشند و اعتماد کشاورزان از طریق انجام دقیق و به موقع پروژه­های الگویی و ترویجی قابل حصول است. در پایان به سوالات شرکت­کنندگان در کارگاه پاسخ داده شد.


۱۴۰۲/۱۰/۱۲
تعداد نمایش: ۲۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'سمنان'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات