چهار شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳  -  Wednesday, July 3, 2024
جستجوی پیشرفته
انتشارات موسسه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

نشریه فنی "شناخت روش‌ها و فناوری‌های نوری کنترل آفات در کشاورزی" منتشرشد
نشریه فنی "شناخت روش‌ها و فناوری‌های نوری کنترل آفات در کشاورزی" به نگارش فرزاد آزادشهرکی و بهاره جمشیدی اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و دکتر منوچهر رضابیگی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول منتشر شد.

در مدیریت تلفیقی آفات، استفاده از واکنش آفات نسبت به نور می­تواند به­عنوان روش­های جایگزین یا مکمل روش­های شیمیایی استفاده شود. واکنش­های آفات گیاهی به نور به عوامل مختلفی مانند شدت و طول موج نور، ترکیب طول موج­های مختلف، مدت زمان قرارگیری آفت در معرض نور، کنتراست نور، برهمکنش نور با رنگ محیط، نوع منبع نور و مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. با توجه به اینکه گیاهان نیز ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﯿﺖ، ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﺟﻬﺖ و ﻣﺪت زﻣﺎن ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﻧﻮر در ﻣﺤﯿﻂ ﺧﻮد ﻣﯽدﻫﻨﺪ، توصیه می‌شود پیش از کاربرد منابع نور به منظور کنترل آفات، تاثیر آنها بر رشد و نمو گیاه بررسی شود. در این نوشتار برای آگاهی بیشتر کارشناسان گیاه‌پزشکی و کارشناسان فنی تولید در گلخانه‌ها، ضمن بیان مبانی کنترل نوری آفات به عنوان یک فناوری موثر و سازگار با محیط­زیست، روشها و فناوریهای کاربردی موجود در این زمینه معرفی و مزایای استفاده از آنها با هدف کمک به مدیریت و کنترل آفات بیان شد که امید است مورد توجه بهره‌برداران قرار گیرد.

نشریه فنی "شناخت روش‌ها و فناوری‌های نوری کنترل آفات در کشاورزی "با شماره 64658 در تاریخ 10 دیماه 1402 در مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ثبت شده است. فایل نشریه از بخش انتشارات الکترونیکی سایت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، همچنین تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی قابل دریافت است.
 



۱۴۰۲/۱۰/۱۶
تعداد نمایش: ۵۱
مشاهده اخبار گروه خبری 'انتشارات موسسه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات