شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳  -  Saturday, October 26, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش گلخانه
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

رخسار زرد «گلخانه»های ایران
معاون بخش تحقیقات مهندسی گلخانه، در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر ضمن تبیین وضعیت گلخانه‌ها در کشور، چالش‌های این حوزه را برشمرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بخشی تحت عنوان مهندسی گلخانه وجود دارد؛ فعالیت این بخش در شاخه‌های سازه، پوشش، انرژی، هوشمندسازی، مکان‌یابی، تناسب اقلیمی و فناوری‌های پس از برداشت استفرزاد آزاد شهرکی در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» شرایط گلخانه‌داری در کشور را بررسی کرد. توضیحات او، نشان‌گر این است که علی‌رغم پتانسیل قابل توجه در کشور، عدم سامان داشتن حوزه‌های گوناگون مرتبط با گلخانه، ازجمله انرژی (گاز و برق)، آب، آموزش، مهندسی و فناوری، اقتصاد و مسائل تخصصی کشاورزی موجب ایجاد چالش‌های گوناگون در این حوزه شده است.

کشور ما یک کشور گرم و خشک است؛ اعتقاد شخصی من این است که هنوز با بحران آب مواجه نشده‌ایم و بیشتر با بحران مدیریت مصرف آب درگیر هستیم. هدف اصلی از احداث گلخانه و محیط‌های کنترل‌شده کشاورزی، بالا بردن راندمان مصرف آب است. اولین استراتژی احداث گلخانه در کشور این است که محصولات از فضای باز به محیط‌های کنترل شده و گلخانه انتقال یابند و بهره‌وری مصرف آب بالا برود. در کشور‌های پیشرفته اگر بهره‌وری استفاده از آب برای محصول گوجه فرنگی ۱۰۰ تن در هکتار باشد، این میزان در گلخانه به ۵۰۰ تن در هکتار و حتی با فناوری بسیار عالی به ۱۰۰۰ تن در هکتار می‌رسد و بهره‌وری آب چند ده برابر خواهد شد.

 


۱۴۰۳/۰۷/۲۹
تعداد نمایش: ۲۵
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش گلخانه'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات