شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Saturday, April 20, 2024
جستجوی پیشرفته
ماشینهای کشاورزی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

مناسب ترین ماشین بالابر تراکتوری خرما طراحی مفهومی شد
دکتر محمدرضا مستوفی سرکاری عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، پژوهشی با عنوان " بررسی، انتخاب و طراحی مفهومی مناسب ترین بالابر تراکتوری نخل خرما " انجام دادند. طراحی مفهومی وسیله ای مورد بررسی قرار گرفت که به عنوان ماشین خدمات خرما به یک کابین U شکل و یک سیستم هیدرولیکی مجهز به جک های دوطرفه مجهز بوده، طراحی مفهومی شده است. ماشین به شاسی هر نوع تراکتوری با دو خروجی هیدرولیکی می¬تواند متصل شود.

معیارهای انتخاب بر اساس مطالعه جامع سازندگان بالابر و شرایط نخیلات کشور انجام شد. ماشین قادر است به ارتفاع کاری 12-10 متر برسد و به منظور کاهش تلفات زمانی با یکبار جای­گیری حداقل به دو یا چهار نخل سرویس دهی نماید. دستگاه قابلیت دارد ماکزيمم وزن 250 کيلوگرم را جابجا نمايد که مجموع وزن کارگر و خرماي جمع آوري شده توسط آن است. دستگاه توسط کارگر از داخل کابین در زمان مناسب به ارتفاع مورد نظر می­رسد. 

پایش استانی برای دریافت اطلاعات فنی از نحوه استفاده از ماشین در عملیات داشت و برداشت برای 5 استان عمده تولید خرما (سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان، منطقه جیرفت و کهنوج و فارس) انجام شده و در این میان پرسشنامه­ای مشتمل بر اطلاعات زراعی نخل، و مشخصات هندسی شامل ارتفاع نخل و فاصله بین و روی ردیف (تراکم) نخل­ها و محدودیت زمانی استفاده از ماشین در عملیات داشت و برداشت ثبت و ضبط گردید. انتخاب ماشین مناسب بالابر بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شد. طراحی مفهومی قسمت­های مختلف ماشین نمونه بر اساس اطلاعات اخذ شده از پایش استانی و مکانیزم­های ماشین­های بالابر داخلی و خارجی انجام شده و ماشین مذکور مزایای ماشین­های فوق را داشته و سعی شده معایب آن ماشین­ها را کمتر برخوردار باشد. با ساخت این ماشین، در 70 درصد کل سطح زیر کشت نخیلات، عملیات داشت و برداشت خرما بصورت مکانیزه توسط بالابر تراکتوری خرما قابل انجام است.

 
 


۱۳۹۴/۱۲/۱۶
تعداد نمایش: ۶۳۰
مشاهده اخبار گروه خبری 'ماشینهای کشاورزی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات