جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Friday, April 26, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

توليد کره انگور
دکتر شادی بصیری، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، طی پژوهشی به این مهم دست یافت که می‌توان با استفاده از شیره انگور و ترکيبات هيدروکلوئيدي نظير کربوکسي متيل سلولز ، پکتين ، گوار ، و مخلوط آنها کره انگور تولید نمود.

بر اساس این پژوهش، از دو نوع شيره انگور محلي تهيه شده در منطقه قوچان و کاشمر جهت تولید کره انگور استفاده شد. طبق یافته های بدست آمده ترکیب کربوکسی متیل سلولز به تنهایی بهترين خصوصيات حسي و نمونه های حاوی مخلوط پکتین و کربوکسی متیل سلولز مناسب ترين قوام و خصوصيات بافتي را داشتند. 

يکي از محصولات خاص در منطقه که مي تواند بازار جهاني داشته باشد و مشتق از انگور باشد، کره انگور است. کره انگور مي تواند جايگزين مناسبي براي مربا و يا حتي کره براي صبحانه باشد و در تهيه فراورده هاي مختلف غله اي از جمله انواع نان، کیک، کلوچه و ساير غلات مورد استفاده قرار گيرد. توليد چنين محصولي در مقياس تجاري علاوه بر جلوگيري از ضايعات ميوه، به دليل طبيعي بودن و ارزش غذايي بالا، زمان ماندگاري زياد، طعم مطلوب و ميزان انرژي زايي بالا مي تواند مورد توجه قشر وسيعي از جامعه قرار بگيرد.

نکته قابل توجه این است که در فرمول ساخت کره انگور يا کره هر ميوه ديگر از کره استفاده نمي شود و به کار بردن واژه کره فقط اشاره اي بر غلظت و قوام آن است. اين محصولات قابليت پخش شوندگي بر نان را دارند. و به عنوان يک افزودني در فراورده هاي پختي، به عنوان يک غذاي جانبي و در تهيه ساندويچ به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار مي گيرند. کره سيب در کشورهاي اروپايي طرفدار زياد داشته و معمولا به همراه نان با کمي پنير يا بدون آن خورده مي شود. معمولا از ميوه هايي نظيرسيب، گلابي ، زردالو، گيلاس و انواع توت، کره تهيه مي شود.
 
 


۱۳۹۴/۰۷/۱۵
تعداد نمایش: ۲۹۷
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات