پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Thursday, April 25, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

بهبود خصوصیات کیک اسفنجی با استفاده از امولسیفایر طبیعی و صمغ بومی
با استفاده از پودر خشک شده دانه بالنگوشیرازی در مواد غذایی به ‏خصوص محصولات صنایع پخت، قابلیت نگهداری آب بهبود یافته و ماندگاری این محصولات افزایش می یابد.

دکتر زهرا شیخ الاسلامی، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان، در تحقیقات خود با استفاده از عصاره چوبک به ‏عنوان یک امولسیفایر طبیعی و صمغ بومی قدومه شیرازی در کیک اسفنجی، محصولی تولید نمود که به لحاظ کمیت و کیفیت قابل رقابت با نمونه حاوی پروپیلن گلیکول (امولسیفایر تجاری) می باشد.

در طی سال‏ های اخیر توجه بسیاری از محققین به‏ سوی استخراج صمغ ‏ها که دیگر افزودنی ‏های پرمصرف در صنایع غذایی می ‏باشند، از منابعی نظیر دانه ‏های بومی معطوف گردیده است. یکی از این دانه ‏ها، دانه بالنگوشیرازی می ‏باشد. اين دانه در آب مايعي چسبنده، کدر و بدون مزه ايجاد مي ‌کند. در صورتی که پودر خشک شده این موسیلاژ در مواد غذایی به ‏خصوص محصولات صنایع پخت مورد استفاده قرار گیرد، قابلیت نگهداری آب بهبود یافته و ماندگاری این محصولات افزایش می یابد.

افزودنی‏ های مورد استفاده در صنایع پخت که یکی از مناسب ‏ترین راهکارهای بهبود کیفیت محصولات صنایع پخت هستند به منظور بهبود بافت، تقویت شبکه گلوتنی، ایجاد نرمی، یکنواختی و به تعویق انداختن بیاتی استفاده می‏ شوند. بيشتر افزودنی ‏های مصرفي عمدتاً وارداتي و گران قيمت مي ‏باشند برخی از آن ‏ها تا حدودي ماهيت شيميايي دارند که مي‏ تواند از نقطه نظر بهداشتي و سلامتي مسئله ‏ساز باشند. همچنین بسیاری از امولسیفایرهای صنعتی نظیر مونوگلیسیریدها از منابع چربی حیوانی نظیر چربی خوک تهیه می ‏گردند بنابراین وارد نمودن این افزودنی از سایر کشورها دارای محدودیت فراوانی است. به همین دلیل لزوم استفاده از ترکیبات طبیعی و بومی به‏ عنوان افزودنی در این بخش از صنعت احساس می ‏گردد.

 

 


۱۳۹۵/۰۳/۰۹
تعداد نمایش: ۲۱۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات