جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  -  Friday, April 19, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تولید نوشیدنی فندق
نوشیدنی فندق با استفاده از صمغ‏ های عربی و کاراگینان و امولسیفایر لستین تولید شد.

دکتر مهدی قیافه داودی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان، در تحقیقات خود توانست با استفاده از صمغ‏ های عربی و کاراگینان و امولسیفایر لستین، نوشیدنی فندق تولید نماید که از خصوصیات فیزیکوشیمیایی و حسی بسیار مطلوبی مطابق با ذائقه مصرف‏ کننده ایرانی برخوردار باشد.

سالانه مقادیر بسیار فراوانی از محصولات کشاورزی به ‏دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، خاک و آفت ‏ها، فیزیولوژی خود گیاه از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند و مصرف ‏کننده شکل ظاهری آن را با وجود حفظ ارزش تغذیه ای، نمی ‏پسند. در واقع این محصولات از چرخه مصرف مستقیم و بدون فرآوری خارج شده و در دسته محصولات درجه دو و سه و حتی پایین ‏تر طبقه‏ بندی می‏ گردند. یکی از وظایف محققین و تولید کنندگان غذا، یافتن راه‏ حل ‏های منطقی و بنیادی در زمینه استفاده از محصولات با کیفیت پایین می‏ باشد. این در حالی است که می‏توان از این ترکیبات در صنایعی نظیر صنعت نوشیدنی که در طی سال ‏های اخیر به دلایل متعدد منجمله تبلیغات منفی صورت گرفته در خصوص استفاده از ترکیبات شیمیایی و غیرطبیعی در تولید آن‏ ها، با یک رکود و ایستایی روبرو بوده است، تحول ایجاد نمود.

در این بین فندق یکی از این محصولات کشاورزی است که منبع خوبی از پروتئین (14-11 درصد)، روغن (66-55 درصد) و ویتامین ‏های 2B، 6B، 1B، C، E و A (8/5-1 میلی ‏گرم در 100 گرم)، املاح معدنی کلسیم (250-141 میلی ‏گرم در 100 گرم)، پتاسیم (750-465 میلی‏ گرم در 100 گرم)، فسفر، گوگرد و منیزیم می ‏باشد که تمامی خصوصیات فوق در نوشیدنی آن نیز وجود دارد. بنابراین غذایی کامل برای تمام گروه ‏های سنی می باشد. در تولید نوشیدنی فندق از صمغ عربی و کاراگینان در کنار امولسیفایر لستین استفاده گردید که در نهایت با توجه به نتایج بررسی ‏های صورت گرفته صمغ عربی ترکیبی مناسب ‏تری برای تولید این نوشیدنی بود.

بنابراین می‏ توان ادعا نمود که تحقیق حاضر که با هدف ایجاد تنوع، افزایش بهره ‏وری و بالا بردن نرخ صادرات غیرنفتی از مغزدانه ‏ها در تولید نوشیدنی به همراه هیدروکلوئید و امولسیفایرها انجام گردیده بود، در تمام واحدهاي توليد نوشیدنی و ‏هم‏ چنین با تغییرات اندک در فرمولاسیون در کارخانجات لبنی قابل اجرا است.



۱۳۹۵/۰۹/۲۳
تعداد نمایش: ۱۷۳
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات