سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  -  Tuesday, April 23, 2024
جستجوی پیشرفته
بخش صنایع غذایی
 عبارت *      جستجوی پیشرفته

تولید نوشیدنی گردو، یک نوشیدنی فراسودمند
دکتر مهدی قیافه داودی، عضو هیأت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان، در تحقیقات خود به منظور تولید نوشیدنی گردو از صمغ های کاراگینان و گوار در کنار امولسیفایر لستین استفاده نمود و در نهایت عنوان داشت که صمغ کارگینان ترکیبی مناسب ‏تری برای تولید این نوشیدنی فراسودمند است.

صادرات غیر نفتی یکی از مهم ‏ترین مسائل اقتصادی در ایران است. در سه دهه گذشته صادرات محصولات کشاورزی و غذایی نقش اصلی را در صادرات غیر نفتی داشته است. از این ‏رو وارد شدن به صحنه رقابت جهانی در بخش صنایع غذایی نیازمند ایجاد تنوع و ارائه محصولی با ارزش تغذیه‏ ای بالا و مطلوب می ‏باشد. یکی از صنایعی که می ‏توان با سرمایه‏ گذاری معقول آن را از رکود و ایستایی سال‏ های قبل خلاصی بخشید و به اهداف فوق ‏الذکر سوق داد، صنعت نوشیدنی‏ هاست. از این ‏رو هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان تولید نوشیدنی عملگرا از گردو بود.

این مغزدانه حاوی میزان بالای اسیدهای چربی امگا 3، اسیدهای چرب غیراشباع لینولئیک و اولئیک می‏ باشد. هم ‏چنین حاوی میزان بالایی ویتامین E، پلی ‏فنل ‏ها، فلاونوئیدها، آرژنین و فیبر می‏ باشد و این بدین معنا است که این ماده غذایی می ‏تواند اثر تعدیل کننده‏ ای روی سیستم آنتی‏ اکسیدانی داشته باشد. ترکیبات موجود در گردو می ‏تواند، آسیب‏ های اکسیداتیو را که به‏ وسیله لپیدها و لیپوپروتئین ‏ها ایجاد می ‏شوند را کاهش داده و پیشرفت تصلب شراین و بیماری ‏های وابسته را که امروزه به دلیل زندگی ماشینی و تغییر عادات غذایی، افزایش یافته است را کاهش دهد.

در تولید نوشیدنی گردو از صمغ کاراگینان و گوار در کنار امولسیفایر لستین استفاده گردید که در نهایت با توجه به نتایج بررسی ‏های صورت گرفته صمغ کارگینان ترکیبی مناسب ‏تری برای تولید این نوشیدنی بود.

بنابراین می‏ توان ادعا نمود که تحقیق حاضر که با هدف ایجاد تنوع، افزایش بهره ‏وری و بالا بردن نرخ صادرات غیرنفتی از مغزدانه ‏ها در تولید نوشیدنی به همراه هیدروکلوئید و امولسیفایرها انجام گردیده بود، در تمام واحدهاي توليد نوشیدنی و ‏هم‏ چنین با تغییرات اندک در فرمولاسیون در کارخانجات لبنی قابل اجرا است.



۱۳۹۵/۱۰/۱۱
تعداد نمایش: ۲۱۲
مشاهده اخبار گروه خبری 'بخش صنایع غذایی'

نظر و امتیاز برای این خبر
 
نام و نام خانوادگی:
1 2 3 4 5
لطفا نظر خود را بنویسید:
 
آمار مشاهده صفحات